De benzine- en dieselprijzen blijven stijgen. Automobilisten die rijden op
autogas zien het tegenovergestelde gebeuren. De adviesprijs voor lpg is
lager dan in januari dit jaar. Zie de infographic: Goedkoper
uit met LPG.

De oorzaak is dat de prijs van autogas maar voor een deel afhankelijk is van
de olieprijs. LPG, een mengsel van butaan en propaan, wordt niet alleen
gemaakt met gassen die vrijkomen bij de raffinage van olie, maar er wordt
ook gebruikt gemaakt van gassen die vrijkomen bij de winning aardgas. De
dagprijs voor aardgas is de laatste maanden over het algemeen goedkoper
geworden.

Tegenwoordig wordt 40 procent van het gas gewonnen bij de raffinage van olie
en 60 procent uit aardgasvelden. En dat is goed nieuws voor de
autogasrijder.

De prijs van aardgas lijkt ook op de langere termijn veel minder hard te gaan
stijgen, of zelfs te dalen. Een van de redenen is het feit dat de VS steeds
meer alternatieve gasvoorraden aanboren zodat ze minder hoeven te
importeren.

Minieme toename LPG-installaties
Het aantal nieuwe auto’s met een LPG installatie neemt de laatste maanden
weer een klein beetje toe, meldt een woordvoerder van BK-Gas, de grootste
leverancier van autogas in ons land.

Ook neemt het aantal autofabrikanten dat nieuwe auto's direct met gastank kan
leveren toe. Het is desondanks nog te vroeg om te spreken van een trendbreuk
na een jarenlange daling.

In 2010 was slechts 0,6 procent van de nieuw verkochte auto's uitgerust met
een gastank. Van het totale wagenpark dat nu in gebruik is, rijdt drie
procent op gas. In de jaren negentig bedroeg dat aantal ooit 7 á 8 procent.

Belasting autogas
Volgens Kees Goudberg, voorzitter van Stichting Autogas Nederland, is de
tanende populariteit van autogas vooral veroorzaakt door de overheid "Door
discussie over de veiligheid en opmerkingen van ministers die in het
verleden zeiden autogas te willen gaan ontmoedigen".

Goudberg vindt dat de overheid autogas net zoals in Duitsland juist verder
moet stimuleren. "Daar is de accijns tot 2018 bevroren. Dan weet de
consument waar hij aan toe is."

Autogas is overigens op dit moment per liter een stuk minder zwaar belast.
Ongeveer een derde van de pompprijs gaat naar de overheid. Bij benzine en
diesel is dat meer dan de helft. Wel betalen autogasrijders die geen
derde-generatiegastank aan boord hebben meer wegenbelasting dan wie op
benzine rijdt.

LPG is behalve goedkoper ook schoner, zo bleek onlangs nog uit onderzoek
van TNO
. Er komt minder CO2 vrij dan bij benzineauto's. Wel stoten
auto's op LPG wat meer stikstofoxides uit, maar weer minder dan diesels.

Lees ook:

Dure benzine: onbemande stations rukken op

Benzineprijs mogelijk dit weekend op record

Kamer: pompprijzen moeten openbaar

Auto wel of niet in de eigen zaak?

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl